hétfő, augusztus 15, 2005

Meglepetééééés...

Egy fél országnak döbbenetes a hír...
Gerinces...?!?

csütörtök, augusztus 11, 2005

Kisze és a Tonlány...

Kisze kolléga a Technetklub off-topic listáján a T-Online ügyfélcentrikusságával kapcsolatban írt pár szót, tulajdonképp azt feltételezve, hogy a BKV bliccelőihez és az adókikerülőkhöz hasonlatosan a sokat letöltők is a többieket károsítják... Ezzel kapcsolatban gondoltam, összehasonlítom az internetezőket a BKV utasaival...
Hogy is működik a két szolgáltatás...?
Veszel egy 10 db-os BKV gyűjtőjegyet. Ezzel pontosan 10 alkalommal arra mégy a metrón/villamoson/buszon, amerre akarsz... (meg amerre azok mennek...). Ezt nevezhetjük forgalomkorlátos csomagnak. Következő alkalommal rájössz, hogy te nem tízszer utazol egy hónapban, hanem pölö 150-szer... Viszont a 15 db 10-es gyűjtőjegy háromszor annyiba kerül, mint egy havibérlet, tehát veszel inkább egy bérletet... Ezzel nem csak 150-szer utazhatsz, hanem egész hónapban... Ezt nevezhetjük korlátlan csomagnak...

Aztán egyszercsak kiszáll Aba Botond a Lagunájából, zavartan eldugja zakója zsebében a havi prémiumot, majd közli, hogy a hozzád hasonló betyárok havi több milliós veszteséget okoznak a BKV-nak, mert ők úgy vásárolják a buszba a gázolajat, hogy a tisztelt utas csak havi 30 oda-vissza alkalommal közlekedik (később az irányjelző kiszámolja, hogy ez évi több milliós veszteség összesen, nem havonta per kopf...), ergo neked és még 49 társadnak jövő hónaptól nem jár a bérlet. És ekkor te kurvamérges leszel, szerintem teljesen jogosan...

Mi a hasonlóság a BKV és T-Online között...?
  • mindkettő gazdasági társaság, amelyet nem a te kényelmedért, hanem aljas indokból elkövetett nyereségvágyból hozták létre.
  • mindkettő kiszámolja ügyesen (?), hogy mennyiért éri meg neki, hogy havi általánydíjért annyit utazz/netezz, amennyit akarsz
  • mindkettőnél vannak olyan ügyfelek, amelyek többe kerülnek, mint az általány, amennyit fizetnek és vannak olyanok (sokkal-sokkal többen...), akik kevesebbe kerülnek, mint amennyit fizetnek. De ez a valóságban nem gond, hiszen ezért _általánydíj_. Mert kiegyenlítik egymást.
  • Egyiküknek sincs hozzá szinte semmi köze, hogy a megrendelő (utas/netező) mire használja a szolgáltatást. Ha te templomba mégy a villamossal, ugyanúgy elvisz, mint a kettes villamos Kulcsár Attilát a sikított milliárdokkal a parlamentbe. Ha te zsoltárokat töltesz le a katolikus.hu-ról, az ugyanaz, mintha Pistike a legújabb warezt szedné le valahonnan.

Mi a hasonlóság az utas és az internetező között...?

  • mindkettő vett egy szolgáltatást egy cégtől, amiért fizetett is
  • mindkettő elvárja, hogy a szolgáltatás, amiért fizet (előre!!!), a szerződésnek megfelelően teljesüljön. Ha 10-es gyűjtőjegyet vettem, akkor a BKV vigyen el 10 alkalommal. Ha 100 megás korlátos netet veszek, hagy töltsek le 100 megát a havidíjamért, felár nélkül. Ha havi bérletet vettem, akkor az ellenőr egy hónapig hagyjon utazni. Ha korlátlan csomagot vásároltam, akkor ebben a hónapban annyit internetezzek, amennyi jól esik.
  • Mindkettő tudomásul veszi, hogy ha nem korlátlan szolgáltatást vásárol (korlátlan internet vagy havibérletet, hanem gyűjtőjegyet/korlátos netet), akkor a korlát elérése után plusz pénzbe kerül a vonaljegy vagy a további letöltés.
  • Egyiküket sem érdekli, hogy a szolgáltatónak mekkora vesztesége van a sokat utazókból, sokat letöltőkből... Ha a szolgáltatónak ez így veszteséges, bökjön ki újabb árat, én meg majd eldöntöm, megéri-e, hogy továbbra is ügyfele legyek... Ha nem, van más lehetőségem utazni/internetezni, vásárolok autót vagy megyek másik szolgáltatóhoz.
  • Egyikük sem a társait teszi hibássá, ha a szolgáltatás _minősége_ nem megfelelő: nem hibáztatom utastársaim, amiért egyszerre 200-an próbálunk meg felszállni a piros hetesre, de hibáztatom a BKV-t, mert nem küldött elég nagy buszt, vagy nem elég nagy a járatsűrűség. Nem hibáztatom a többi netezőt, ha behal a nemzetközi sávszélesség, de hibáztatom a szolgáltatóm, hogy nem tervezett elég nagy sávszélességet.. Ha ez néha-néha fordul elő, megértem a BKV-t és a szolgáltatóm is, hiszen nem lehet a pillanatnyi csúcsra tervezni. De ha ez mindennapos probléma, akkor már a szolgáltató nem jól szolgáltat. És ekkor elgondolkodom azon, nem járok-e inkább kocsival, vagy nem cserélek-e internetszolgáltatót...

Na és a lényeg, ami Kisze példáját illeti...: a jól fizető ügyfélnek (utas, ADSL előfizető) semmi köze ahhoz, hogy ki hogyan próbál bliccelni/ADSL-ezni... Ez a Szolgáltató (BKV/T-Online) problémája. A BKV jegyellenőröket tart, akik elkapják a bliccelőket. A T-Online kizárja a nemfizetőket. Azok, akiket most kizártak, nem bliccelnek, mit a BKV-n jegy nélkül utazók... Ők fizetnek a korlátlan szolgáltatásért. Ha nem fizetnek, elvágják a drótot... (bratyóm fizetett, mégis elvágták a drótot, mert a telefonján tarifacsomagot váltott... ez az ADSL-t sehogy sem érintette, annak ugyanúgy mennie kellett volna. 4 nap volt, mire kiderítették, miért nem világít az ADSL led a modemen. Azóta eltelt már plusz 3 nap, még nem él az ADSL. Szerinted ezt az egy hetet visszaadják majd...?)

(Már tényleg offtopic a témához, ami az adófizetési statisztikáról jut eszembe...: durván hangzik, amit írsz... de vajon figyelembe veszi-e azt, hogy Magyarországon az adófizetők hány százaléka él akkora fizetésből, hogy abból adóra már nem futja? Vagy futja, de olyan kevésre, hogy ha abból még visszakapja az ilyen-olyan visszajárót, már tényleg minimális a befizetése...? Figyelembe veszi, hogy ugyanezek az emberek mennyi egyéb közterhet fizetnek be? (TB, kommunális adó, stb.). Tudod, a statisztika az a tudomány, amely segítségével egy adathalmazból a nekem megfelelő következtetéseket tudom levonni.)

BB

kedd, augusztus 09, 2005

Szeretet...

Jól eső érzés reggel arra ébredni, hogy tudod, valaki egész éjjel gondolt rád, levelet írogatott neked, hogy reggelre meglepjen...

Szar érzés, hogy ez a valaki a flottariport rendszer...

Most jön le a 4450.-ik e-mail a 7234-ből... Duplicate key entry...

Egy dolog vigasztal: aki írta a programot, az 16000 e-mailt kapott... Az én postaládám időben (?) betelt...

szerda, augusztus 03, 2005

ER

Tegnap volt szerencsém kipróbálni az egyik magyar Vészhelyzet-osztályt...
A történet előzménye, hogy múlt hét szerdán közlekedési balesetet szenvedtünk (és okoztunk, illetve pontosan fogalmazva én... elnéztem egy jobbkezet a Visegrádi-Balzac sarkon...). Két utasom (Párom és barátnőjét) a mentők az Árpád-kórházba vitték (könnyű sérülésekkel, már mindketten otthon), én akkor közöltem, hogy nem fáj semmim, pontosabban kicsit fáj a mellkasom, de majd elmúlik... Ráadásul annak a bölcs mondásnak a híve vagyok, hogy a hosszú élet titka, hogy ritkán találkozz orvossal, tehát én most sem akarok dokit látni...
A történet itt folytatódik, ugyanis nemhogy nem múlt el a fájdalom, hanem ellenkezőleg, egyre jobban fájt a jobb oldalam, tegnap már eljutottam oda, hogy minden mozdulat fájt, autóban ülve pedig minden apró kátyút kemény mellbeszúrás jelzett... Mivel már a család sem adott több haladékot, megfenyegettek, hogy azonnal orvoshoz kell menjek, este 10-kor bementem a váci kórház SFR részlegére (asszem a sürgősségi felvételi részleg rövidítése, amolyan Vészhelyzet szerű. Mindenki ide kerül elsőre, ha nem beutalóval jön, itt kivizsgálják, majd az állapotnak megfelelően berakják valamelyik osztályra, hazaküldik, vagy hűtőbe teszik... Összességében nagyon modern és jól működő részleg).
Háromnegyed 12 felé, pár enyhén ittas és pár tökkoki emberke után végre orvos elé kerültem (sürgősségi osztály rulz...), aki - valószínűleg az előző betegek miatt - kissé agresszív stílusban indított... Hosszas hisztizésbe kezdett, hogy ha egy hete történt a baleset, akkor miért pont kedd éjjel jut eszembe, hogy orvoshoz menjek... Ráadásul ha már egy hetes a baleset, akkor nem SFR, hanem menjek a háziorvosomhoz, mert ő az illetékes...

Megpróbáltam udvariassan elmagyarázni, hogy egyfelől igaz, hogy a baleset egy hete történt, de nekem MOST fáj, másfelől dolgozó emberke hírében állok, aki szereti az ilyent nem munkaidőben intézni, ha pedig megpróbálja logikusan végiggondolni a lehetőségeket, ha elmegyek a háziorvoshoz, azt fogja mondani, hogy nem lát belém, a baleset miatt lehet bordatörés/egyéb, menjek be az SFR-re és ott átvilágítanak, mint az egyszeri miniszterelnököt... Ergo ugyanitt lennék, csak nem éjfélkor, hanem délelőtt 11-kor, ugrik egy napom, harminszor ekkora a sor, senki nem jár jobban.
Ekkor még próbált egy darabig lerázni és meggyőzni, hogy nekem nem is fáj (de fáj, bazze...), majd amikor már épp kezdte volna elönteni agyam a híg hányás és rátértem volna arra a tényre, hogy havi 100 ropi körül vonnak TB-t, beteg nem voltam 5 éve, ergo úgy érzem, ha hajnal háromkor jövök ide, hogy pattanás van a tökömön, nézze meg, még akkor is túlfizettem őt, érezte, most már talán dolgozni kellene, megnyomkodta a hátam és elküldött a röntgenre...
Ez mintha valamely más műintézmény lenne, csend, nyugalom, kedves (és igen formás, vonzó...) nővérke (doktornéni...?) pillanatok alatt körbefényképez, 5p és mehetek vissza a lelettel az SFR-re... Pedig itt lettem volna tovább is.... :)
Miután visszatértem, még pihentettek fél órát, mint a lángostésztát (közben beteg nem nagyon mozdult a dokihoz be és onnan ki), majd kezembe nyomtak egy papírt, mely szerint semmi bajom, azért szedjek napi 3x1 Cataflam-t, ettől legalább nem fog fájni a semmi bajom... (tényleg nem fáj... és ha sört iszok rá, még vidám napom is lesz... :))
Miközben vártam a papírom, történ még egy magyar eü-re jellemző eset...: volt egy középkorú hölgy, boka-ficammal, aki üldögélt a tolókocsiban és várta, hogy behívják a nagytiszteletűdrúr elé... Egyszercsak odasétál hozzá a beteghordó, hogy szorri, de kell a kocsi másnak, üljön át a székekre... Hölgy fájdalommal az arcán átvonaglik a székre, beteghordó kocsival lelép, majd 15 mp és a hölgyet behívják a legtávolabbi kötöző-helységbe... Nézni is fájdalmas volt, hogy jut el odaáig...
Hajnal fél egykor már végeztem is, mehettem haza... Jobban nem lettem (ugyanúgy fájt az oldalam), de legalább tudom, hogy semmi bajom, csak fájok...
Azért ha egy idő után nem jelentkeznék, mégis volt valami bajom...